Watervallen, olifanten en een knalpijp.. vakantie!

13 maart 2016 - Wellington, Zuid-Afrika

Hoihoi!

Het is alweer een maand geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven, dus ik heb me op deze zonnige zondagmorgen maar achter mijn laptopje geïnstalleerd om weer eens wat te typen over de afgelopen weken. Precies drie weken geleden stonden Annelie en ik op het vliegveld in Kaapstad om Niels (de vriend van Annelie) en Eric op te halen. Zij kwamen hier naar Zuid-Afrika voor twee weekjes vakantie, om ons op te zoeken in deze vijf maanden.  Ook voor Annelie en mij was dit twee week vakantie houden, even het onderzoek en alle andere schoolopdrachten vergeten en heerlijk genieten van de tijd met elkaar en van al het moois wat het land natuurlijk te bieden heeft ;)

In de eerste week van de vakantie zijn we met ons autootje naar de Oost-Kaap gereden, via de Route 62. Dit scheen één van de mooiste autoroutes van Zuid-Afrika te zijn en daar kan ik de recensies alleen maar gelijk in geven. Langs prachtige bergpassen en door de Klein Karoo (een soort half-woestijn) hadden we de mooiste uitzichten. De eerste dag zijn we naar Oudtshoorn gereden, de struisvogel hoofdstad van Zuid-Afrika. Hier hebben we struisvogels gevoerd en ’s avonds gezwommen bij een waterval in een kloof. Heerlijk als afkoeling, want het was in Oudtshoorn lekker warm. De volgende dag zijn we doorgereden naar het Addo Elephant park, een safaripark met allerlei dieren, en vooral erg veel olifanten.  Hier zijn we twee dagen gebleven, zodat we lekker de tijd hadden om veel te zien. We reden met onze eigen auto door het park, en de zebra’s en olifanten liepen echt op 3 meter afstand langs de auto. Echt heel erg leuk! Na het safaripark zijn we doorgereden naar Tsitsikamma national park, waar ik ook echt versteld stond van de omgeving en de prachtige schepping. Wat sta ik er dan weer bij stil hoe machtig onze God is.. ;)    Na een week reden we weer de Kaap binnen, en kwamen we weer thuis in ons eigen Wellington. Wat waren we blij dat de auto het heeft volgehouden! De auto begon een paar dagen voor de vakantie opeens te schokken en af en toe hoorden we dan een keiharde knal. Hup, naar de garage en het bleek iets te zijn met de bougies, geen idee wat precies, maar volgens de garageman was het niet erg. Dus sindsdien hebben we, naast het gillende rode knopje in het dashboard er ook een knalpijp bij. Erg fijn, haha.

Ook hebben we nog een week vakantie hier in de Kaap gehouden, zo hebben we de Tafelberg beklommen, om de kaap heen gereden en een dagje Kaapstad bezocht. Het was heerlijk om twee weken samen door te brengen en Eric mee te nemen in het leven hier. Opeens kom je er dan ook achter hoe ik al ingeburgerd ben in het leven hier en hoe ik me heb aangepast aan de cultuur en de mensen. Jup, we hebben een heerlijke vakantie gehad en de twee weken gingen veel te snel voorbij. Gelukkig zijn er genoeg foto’s gemaakt om lekker van na te kunnen genieten!

En nu, een week later, zijn Annelie en ik alweer druk aan de slag met ons onderzoek. Dit verloopt erg goed, we zijn nu lekker op weg. Onze eerste en tweede fase (de opzet van het onderzoek, hoofd- en deelvragen en de manier waarop we het onderzoek vorm gaan geven) zijn beiden goedgekeurd. De afgelopen week hebben we gewerkt aan het opstellen van de interviewvragen en deze zijn bijna af. Nog een paar kleine aanpassingen en dan staan volgende week de eerste interviews al voor de deur! Eindelijk wordt ons onderzoek praktisch, in plaats van non-stop achter onze laptop zitten gaan we nu het werkveld in en gesprekken voeren met social workers over familiehereniging: het terugplaatsen van kinderen uit een residentiële instelling naar de ouderlijke/familiaire zorg. Wij focussen ons er hierbij op wat factoren zijn waardoor dit wel of niet goed verloopt, om uiteindelijk het kindertehuis aanbevelingen te kunnen doen in wat zij zouden kunnen verbeteren in de zorg die zij leveren. Ik ben erg benieuwd!

Ja ja, nog maar 6 weekjes en dan sta ik weer op Nederlandse bodem. Het aftellen is nu wel echt begonnen. Ik sta hier best wisselend in, aan de ene kant is Zuid-Afrika echt prachtig en heb ik echt geen zin in het regenachtige Nederland.. maar aan de andere kant mis ik de contacten in Nederland nu wel. Het is zo’n fijn gevoel dat ik weer dingen af aan het spreken ben met vriendinnen en dat ik na kan denken over dingen die ik straks weer kan doen: fietsen, het eten van kroketten en ontbijten bij de HEMA ;) Toch zit het Afrikaanse leven ook wel een beetje in mijn bloed en ga ik de laatste zes weken nog hard genieten van het land, het weer, het eten en de mooie uitzichten.

Voor jullie weer een nieuwe leuke week gewenst, en tot de volgende blog!

Groetjess

1. Wout:
    13 maart 2016
    Leuk blog en foto's Karen! Het regenachtige in Nl. is nu ff foetsie. Lente hier met strakblauwe lucht. Lijkt Z-A wel van jouw foto's! Geniet daar maar lekker nog!
  2. Herma:
    13 maart 2016
    he Karen, leuk om weer een verhaal te lezen, en zet em op de laatste loodjes(loodjes zijn het natuurlijk niet haha)
  3. Juffrou Knol :):
    14 maart 2016
    Baie oulik weer om te lees... en die weer is wel beter al, maar dit is nog lank nie somer hier nie, Geniet nog maar lekker van SA, en ek neem aan dat die vrugte nou ook almal ryp is, of al was? Het julle al grenadella's geëet, en koejawels? Dis die lekkerste vrugte!!